יום ראשון, 12 בפברואר 2012

בארץ סין, עוג מלך הבשן, מנפלאות גן החיות


כל שיר – ספר 

יצירות ספרותיות שבעבר כונסו בספרים עבים זוכות לאיורים צבעוניים ומודפסות מחדש, כל אחת בנפרד. מי מרוויח? הילדים. אה, וגם המו"לים

בשנים האחרונות קיימת מגמה להדפיס מחדש ספרות ילדים טובה ונשכחת, כזו שכל חטאה הוא שנכתבה לפני כמה עשורים. ילדי שנות האלפיים הרוויחו אמנם גישה טבעית ונטולת חשש אל המחשב, ה-I-Phone ושאר פלאי הטכנולוגיה, אבל החמיצו את הגישה הטבעית לכמה מיצירות הספרות שהיו נחלת ילדי האלף הקודם אך 'נארזו' בפשטות רבה, יחסית להרגלי האלפיים.
ההוצאות לאור, מצדן, הבינו שלא ייתכן שהנכסים השמורים בידיהן יעלו אבק על המדפים, ושאסור להירתע מיצרני קסמים כמו צמד החמד מסך ומקלדת, שהרי אין תחליף לספר טוב. הן גם השכילו להתחשב בתקופה בה אנו חיים, וכמובן בצורך של כיסיהן לתפוֹח, ולכן מתפרסמות כיום יצירות של גדולי הסופרים הישראלים לילדים – כאלו שכבר פורסמו, אלא שהפעם הן מאוירות בצבעוניות רבה ומופיעות כספרים קצרים להפליא. אם בעבר היצירות הללו כונסו בקבצים, הרי שכיום הן מופיעות, אוי לארנק אך הידד לשמחת הילדים, בספרים דקים. כל יצירה לחוד.
אם תשאלו מהספרייה או תרכשו בחנות את ספר השירים לילדים 'מה עושות האיילות' מאת לאה גולדברג, שעדיין מודפס בפורמט הישן, תוכלו לספק לילדיכם מנה גדושה של ספרות איכותית. אבל כמה מהשירים שבו הכריזו על עצמאות, הצטוותו (מלשון צוות) לאיורים צבעוניים, והם מופיעים לחוד – כל שיר הוא ספר. 

כך למשל 'בארץ סין', הכלול ב'מה עושות האיילות'. לכבוד שנת המאה להולדת הלֵאָה, הוצאת ספריית פועלים הדפיסה אותו כספר נפרד המאויר בידי גלית לָוִין (אם כי ב-1986 השיר כבר הופיע כספר שאוּיר בידי אבנר כץ). גם השירים 'מדוע הילד צחק בחלום' ו'פזמון ליקינטון' זכו לעצמאות כזו לאחרונה.

בארץ סין. איורים: אבנר כץ
  
בארץ סין. איורים: גלית לוין

'עוג מלך הבשן' הוא סיפור מחורז של נתן אלתרמן, שראה אור בעבר בקובץ 'נתן אלתרמן לילדים', ולוּוה באיוריה של צילה בינדר. אלתרמן העניק פרשנות ספרותית לדמותו של עוג מלך הבשן, שמתואר במקורות כענק אימתני, והפך אותו לג'נטלמן ביישן שממדי גופו אמנם הופכים אותו לשונה, אבל לא לבודד – החברה בה הוא חי מקבלת אותו, בזכות אופיו, באהבה.
אלתרמן, בחוכמתו, תיאר את קורותיו של עוג מתוך חיבה כלפי דמות הילד שבּדה והערכה של כל הטוב שבה. הורה שיש לו ילד שחיצוניותו מעיקה עליו ודאי ישמח להגיש לו ספר שבו החריגוּת הפיזית היא עדות לאישיות ייחודית: כאן הגודל החיצוני משקף גדוּלה פנימית.  
המאייר אביאל בסיל הוסיף פרשנות משלו, וצייר את עוג מיודענו כמלך אפריקני.

ספר נוסף שאייר בסיל ושיצא לאור לאחרונה הוא 'מנפלאות גן החיות' – מבחר שירים לילדים שכתבה לאה גולדברג, שפורסמו לראשונה בעיתון 'דבר לילדים' ומאוחר יותר כונסו בספרה 'הביבר העליז'. ב
רוב השירים, גולדברג מתארת בחיוך מאפיינים פיזיים של חיות: התן מיילל? תכף יקבל זריקה נגד בכיינות. לפילה יש חדק גדול? קחו מטרייה כשהיא מתעטשת. הנחש ארוך? הוא יימתח בין שני עצים ויזמין את הקוף להליכה על חבל.

כהרגלם של לאה גולדברג ונתן אלתרמן, שני משוררים מופלאים שכתבו גם לילדים ונמנו עם הגדולים שבסופרינו, השירים והסיפורים שלהם לילדים נכתבו מתוך ראייה מקורית, בחריזה מעולה ובהומור נהדר. עכשיו יש להם גם מלבושים חדשים. 



'בארץ סין', לאה גולדברג, איורים: גלית לָוִין, ספריית פועלים, 31 עמ'
'עוג מלך הבשן', נתן אלתרמן, איורים: אביאל בסיל, הוצאת הקיבוץ המאוחד
'מנפלאות גן החיות', לאה גולדברג, איורים: אביאל בסיל, ספריית פועלים וכנרת

*הופיע בטור שלי: ספרות ילדים / חגית ריטרמן. מדור 'עושים רוח' שבתוך מוסף 'דיוקן', עיתון 'מקור ראשון' (גיליון 748), 9 בדצמבר 2011.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה