יום ראשון, 5 בפברואר 2012

הבקבוק והלב


האובדן והלב

'הבקבוק והלב' מתאר אובדן הורה, תחושת עצבות עד כדי ניתוק מהחיים ומציאת נחמה, אבל הוא טוב יותר כספר מתנה למבוגרים




ספרו החדש של סופר הילדים והמאייר האירי אוליבר ג'פרס, 'הבקבוק והלב', עוסק בהתייתמות. ילדה מכירה את העולם: פרחים, חיות, גרמי השמיים. את הסקרנות הבריאה שלה מלווה אביה הטוב שתמיד נמצא איתה, שומר עליה ועונה על שאלותיה. אבל באחד הימים, הוא לא נמצא יותר. כורסתו ריקה.
הילדה מניחה את לבה בבקבוק כדי "לשמור את הלב במקום בטוח" (גברתי, זכוכית זה שביר!), ותולה על צווארה. ואז היא כבר לא מבחינה בכל הדברים שסיקרנו אותה, ועל פי האיור – אינה עוד ילדה. התבגרות בצל משבר.
בהיותה אישה היא פוגשת ילדה סקרנית, ואינה יודעת להשיב על שאלותיה, "לא בלי הלב". היא מחליטה להוציא אותו מהבקבוק, ואינה יודעת כיצד. רק אותה ילדה "קטנה יותר ועדיין סקרנית" מצליחה לעשות זאת.
הרעיון יפה, נכון ומרגש, אבל אינו מוגש נכון לילדים. ראשית, מפני שהלב אינו מצויר בצורתו הסמלית אלא כמו לב אנושי. כן, כן, עם הצינורות. ואם זה לא מספיק, בסוף הספר יש איורים מפורטים: הלב בחתך אחורי וקדמי, שסתום, קשת אבי העורקים, וריד הריאה והחדרים. ועוד לא דיברנו על כך שהילדה מוציאה את לבה מתוך גופה. אז נכון, זה "רק בכאילו", כמו שילדים אומרים, אבל צפו לתגובה מזועזעת מפי ילדיכם הרכים והצודקים. לעומת זאת, אם אתם קרדיולוגים – הספר הזה לגמרי בשבילכם. תיהנו.
בפתח הספר יש איורים עדינים ונטולי צבע של חוויות חיים משותפות לאב ובתו. לנוכח העושר הזה, אפשר להצטער על שבספר עצמו יש פחות דפים המתארים את ה"ביחד" ויותר דפים המתארים את ה"לבד".
העיסוק בחיפוש אחר דרך לשבור את הבקבוק כדי לחלץ ממנו את הלב (ומה אחר כך, השתלה?) אמנם נחוץ, כי השאלה היא כיצד להיחלץ מהמשבר, כיצד שוב להרגיש חי כשמשהו בתוכך מת, כשהלב – מוקד החיים – ישנו וכאילו איננו. אלא שהעיסוק הזה מוגזם, ושלל הפתרונות המוצעים לא היו מביישים סדנה למלאכת-יד של בתיה עוזיאל: לנער את הבקבוק, להוציא את הלב עם פלייר, לשבור את הבקבוק עם מסור, סכין יפנית, מה לא.
הפתרון שמציע המספר נפלא ונכון כל כך: אין פיצוי על האובדן, אבל יש נחמה – ילדה קטנה אחרת, סקרנית וחמודה כגיבורת הסיפור, מחזירה אותה אל החיים, ומכאן הדימוי – מחזירה לה את הלב. הילדה הקטנה יכולה להיות בת שנולדת לה או ילדה אחרת שמשקפת לגיבורה את דמותה-שלה כמראָה. זו גם יכולה להיות הגיבורה שלפתע מוצאת את עצמה, שפוגשת את הילדה שבתוכה. כך או כך, דווקא החיבור לילדוּת הוא החיבור אל העוצמה שבתוכנו.
ברגע שהילדה שגדְלה מצליחה להיקשר  לילדה קטנה – אפילו הילדה הזאת היא הגיבורה עצמה – היא יכולה להיות גדולה באמת, כמעט כמו אביה. לשבת על כורסתו, לקרוא בספריו, ולחוש את הביטחון שהעניק לה: תמיכה, הגנה, ידע, עוצמה ואהבה.
המספר עשה בחוכמה כשלא כתב מדוע כורסת האב התרוקנה. ראשית, מפני שילד שחווה מות הורה, חלילה, אינו זקוק להסברים נוספים. "יום אחד גילתה שהכיסא ריק" זה מספיק. שנית, מפני שלפעמים יש אובדן מסוג אחר: גירושי הורים, נסיעת אחד מהם למקום רחוק לתקופה ארוכה וכל אירוע אחר של פרידה, ריחוק ותחושת היעדר או אובדן - גם אם אין זה אובדן של ממש. 
ספרי ילדים נכתבים אמנם לילדים, אבל לא רק להם. הספר הזה מתאים לכל אדם בוגר שאיבד הורה. וגם לילדים.     

'הבקבוק והלב', כתב ואייר: אוליבר ג'פרס, מאנגלית: רימונה די-נור,הוצאת  כתר, עמ' לא ממוספרים


*הופיע בטור שלי: ספרות ילדים / חגית ריטרמן. מדור 'עושים רוח' שבתוך מוסף 'דיוקן', עיתון 'מקור ראשון' (גיליון 742), 28 באוקטובר 2011. 

תגובה 1:

  1. שמי איזבלה איתן, אני מגיעה מתל אביב ,, אבל אני עוברת לאוהיו עם בעלי, אני רוצה לחלוק את החדשות הטובות על חיי עם כל מי שזקוק לעזרה בנישואין / זוגיות. סבלתי שש שנים, בעלי עזב אותי והמשכתי ללדת אישה אחרת רק בגלל שמשפחתו לא אהבה אותי, ומכיוון שלא יכולתי להביא לו תינוק, בכיתי שבע שנים בגלל שבעלי התגרש ממני. חיפשתי את הכישוף שהענן עזר לי ברשת פגשתי כל כך הרבה קוסמים, כולם גייסו כסף בלי לעזור לי, אבל ב -3 באוגוסט 2019 ראיתי תרומה מקוונת של קוסם טוב בשם ד"ר אלאבה. החלטתי לפנות אליו כשפניתי אליו, הוא אמר לי שהבעיה שלי נפתרה מכיוון שפניתי אליו, אמרתי לו את כל הבעיות שלי והוא הבטיח שיעזור לי להחזיר את בעלי. ד"ר אלאבה הורה לי והראה לי מה לעשות אז אני ממלא אחר כל ההוראות ועושה את מה שהוא ביקש ממני לעשות אחרי שלושה ימים הוא אמר לי שבעלי יתקשר אלי לפני שאני ישן באותו יום ויתנצל. ברגע שהוא סיפר לי הכל, בעלי התקשר אלי וביקש שאחזור אליו אחרי שש שנות גירושין. היום אני חולק את המסר הזה כי אני רוצה שהעולם יידע וזו עבודה טובה, ואני גם מאוד שמח להיות בהריון ולאלו מכם שזקוקים לעזרה, בעיות בעבודה או קידום, צרו קשר עוד היום עם ד"ר אלאבה ופתרו את הבעיה שלכם הנה דוא"ל: dralaba3000@gmail.com או whatsapp בטלפון: +2349039885856 אני מבטיח לך שהבעיה שלך תיפתר

    השבמחק