יום שני, 13 בפברואר 2012

בן-ציון והסביבון הראשון, הסופגנייה המתוקה, הלביבה שהתגלגלה, סביבון הפלאים


חג ספרי הילדים

בחג החנוכה יש הנחות על ספרים לילדים. השנה, מזל טוב, אפשר סוף-סוף להשיג גם ספרות ילדים שקשורה לחנוכה

השתרש מנהג בישראל: בימי החנוכה יש הנחות על מחירי ספרי ילדים. יפה, מעין דמי חנוכה. בעצם, בכל החגים סבים והורים מחפשים מתנות או תעסוקה שיהיה להן קשר כלשהו לחג. מי שרוצה לבחור בספר מוצא שיש מגוון גדול, אבל אין הרבה ספרים לילדים שעוסקים בחגי ישראל דווקא.
כך יוצא שמדי חג חנוכה, עם תחילת פסטיבל ההנחות, שוב חסרה המהדורה המי-יודע-כמה של 'זה היה בחנוכה' מאת נתן אלתרמן – ובצדק (הביטו למטה, אל פינת 'ספרים שכדאי לאבּק'). השנה אפשר להשיג ספרים נוספים שמתאימים לחג – הנה כמה הצעות.

'בן-ציון והסביבון הראשון' הוא ספרה של דבורה עומר (איורים: פפי מרזל, הוצאת דני ספרים, 2011). זה סיפור בתוך סיפור, כמו מעגל בתוך מעגל. המרכזי יותר מתאר את האופן בו הומצאה המילה העברית סביבון על ידי בנו של השותף הבכיר לנס תחייתה של השפה העברית, אליעזר בן-יהודה.


בספר 'הסופגנייה המתוקה' מאת שלמה אבס (איורים: דני קרמן, הוצאת עגור, 1998) סבתא מכינה לסבא סופגנייה (מה יהיה עם הגברים בספרים לילדים, מתי הם ילמדו לבשל/לאפות/לטגן משהו?). לפתע, הסופגנייה קופצת ובורחת לה. היא מתגלגלת החוצה ופוגשת ארנבת. זו מבקשת לאכול אותה, אבל הסופגנייה נושאת מונולוג קצר, ובורחת. ואז היא פוגשת זאב. גם הוא רוצה, וגם לו היא נואמת ובורחת. אחריו הדוב. ואחריו השועל. אלא שהשועל מצליח להערים עליה – הוא מבקש שתתקרב אליו יותר ותחזור על נאום ה"ברחתי לכולם, אברח גם לך", ואז בולע אותה.


הסופגנייה, מתברר, היא אחותה הגדולה של 'הלביבה שהתגלגלה' מאת תלמה אליגון-רוז (איורים: גלעד סליקטר, הוצאת כנרת, 2011). לביבת חנוכה קופצת לפתע מהמחבת של אמא (שוב "היא" במטבח?) ומתגלגלת החוצה. אמא רודפת אחריה, אבא רודף אחריה, הילד רודף אחריה וגם חיות הבית מצטרפות למרדף – הכלב, החתול – אבל הלביבה מתגלגלת וצוחקת על כולם. לבסוף, הזאב שאורב לה זוכה בה. הוא מחכה בפינה "עד היום", כך מסופר לנו, בתקווה שתגיע עוד אחת שתהפוך לקורבן שלו. לביבות, ראו הוזהרתן. ואגב, אם כבר יש לנו לביבה שצוחקת וחומקת מכולם, למה לא 'הלביבה השובבה'? כשהקוראים-המאזינים הם ילדים, לחרוּז יש ערך רב.


אם נזכרתם ב'אליעזר והגזר' של לוין קיפניס או בפיוט 'חד גדיא', אתם לא לבד. זוהי שרשרת שכל פעם נוספת לה חוליה. ואם כבר אנחנו שמים לב לעלילות הבנויות כשרשרת, אפשר להזכיר כאן את 'תירס חם' מאת מרים רוֹת (איורים: אורה איל, ספריית פועלים, 1978). חזרה על פרטי עלילה תוך שינוי קל מעניקה לילדים תחושת ביטחון: כל פעם מצטרף לשרשרת פרט אחר – השרשרת מתארכת, אבל נשארת בתבנית קבועה ומוּכּרת. 

 ספר ישן שזכה עתה להתחדשות הוא 'סביבון הפלאים' מאת בנימין טנא (איורים: שמואל כץ, הוצאת מ' מזרחי, 2011). הספר עבר עיבוד, אבל נשאר בו אותו טעם של פעם. הילד ירון, שאוסף סביבונים, הולך לשחק עם הילדה טלי. בדרך אליה, הוא ממהר לחצות כביש, נבהל ממכונית שצופרת להזהירו, והסביבונים מתפזרים ואובדים.
אבל אז קורה לו נס – מתתיהו הכוהן, חשמונאי ממודיעין כפי שהוא מזדהה, מגיע לפתע משומקום, מעניק לו סביבון פלאים, ונעלם. מכאן כל מה שקורה הוא טוב – ניסים לחקלאות הארצישראלית, ניסים לחולים ושמחה גדולה. כדאי להשיג עותק – 'סביבון הפלאים' הוא ספר נפלא.




'בן-ציון והסביבון הראשון', דבורה עומר, איורים: פפי מרזל, הוצאת  דני ספרים, 2011
'הסופגנייה המתוקה', שלמה אבס, איורים: דני קרמן, הוצאת עגור, 1998  
'הלביבה שהתגלגלה', תלמה אליגון-רוז, איורים: גלעד סליקטר, הוצאת כנרת, 2011 
'סביבון הפלאים', בנימין טנא, איורים: שמואל כ"ץ, הוצאת מ. מזרחי, 2011

,
* הופיע בטור שלי: ספרות ילדים / חגית ריטרמן. מדור 'עושים רוח' שבתוך מוסף 'דיוקן', עיתון 'מקור ראשון' (גיליון 750), 23 בדצמבר 2011.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה